Danske myndigheder kan snart blive tvunget til at tillade transport af slagte- og udsættersøer i mere end otte timer.
Østre Landsret forventes om kort tid at afsige dom i den sag, som det tyske slagteriselskab Müller-Ricken har anlagt mod den danske stat med krav om at få ophævet særreglen om maksimalt otte timers transport af danske slagte- og udsættersøer.
Ifølge EU’s transportforordning 1/2005 er det kun muligt at erklære dyr uegnet til transport over otte timer, hvis de enten er tilskadekomne, lider af fysiologiske skavanker eller undergår en patologisk proces, og selvom enkelte dyr kan være uegnet til længere transport, er det ifølge flere eksperter svært at finde belæg for, at gruppen som helhed falder ind under EU’s definitioner.
Specialist i holdbarhed hos søer dyrlæge Kaj Vestergaard fra Videncenter for Svineproduktion og professor i svinesygdomme fra Københavns Universitet Jens Peter Nielsen er samstemmende enige om, at søer generelt ikke tilhører de tre kategorier.
Danske Svineproducenter har bakket op om det tyske slagteriselskab Müller-Rickens sagsanlæg og fulgt sagen tæt. Direktør Hans Aarestrup er fortrøstningsfuld.
- Det er svært at forestille sig, at retten skal komme frem til, at søer generelt ikke er transportegnede, når i praksis mindre end 1% bliver sorteret fra af statens egne dyrlæger i den daglige kontrol, som alle slagtesøer er igennem, hvad enten de bliver slagtet i Danmark eller syd for grænsen, siger Hans Aarestrup, som sammen med advokat Hans Sønderby fra Hansen|Sønderby & co har repræsenteret slagteriselskabet Müller-Ricken i Østre Landsret.
Hans Aarestrup glæder sig over udsigten til at få afsluttet sagen, som startede i 2007, da Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1729 om beskyttelse af dyr under transport trådte i kraft.
Af bekendtgørelsens §7 fremgår det, at søer, som flyttes fra besætninger efter at have indgået i en produktion af smågrise (udsættersøer), ikke anses for egnet til transporter på mere end otte timer. Danmark har på mange andre områder mulighed for at indføre nationale særregler, men lige præcis på området for transport af dyr i EU er reglerne beskrevet i en forordning. Det betyder, at de enkelte medlemslande ikke har mulighed for hverken at slække eller stramme de nationale regler på området.
Uddrag af EU’s Transportforordning 1/2005 kapitel 1.
Uddrag af den danske bekendtgørelse nr. 1729 om beskyttelse af dyr under transport
§ 7. Søer, som flyttes fra besætninger efter at have indgået i en produktion af smågrise (udsættersøer), anses ikke for egnet til transporter på mere end otte timer.
Udviklet af landIT